4-9-2012

DF forlader forhandlingerne om budgettet i Region Hovedstaden

Vallensbæk, den 4. september 2012

DF forlader forhandlingerne om budgettet i Region Hovedstaden

Dansk Folkeparti har forladt forhandlingerne om Region Hovedstadens budget for 2013. Det sker i erkendelse af at hospitalsforligspartierne i Region Hovedstaden insisterer på en lynlukning af Helsingør Hospital.

- Dansk Folkeparti er imod nedlæggelsen af Helsingør Hospital. Vi mener fortsat det nordsjællandske område har brug for tre hospitaler, et i Frederikssund, et i Hillerød og et i Helsingør. Det er blevet endnu mere klart med de store beskæringer af det nye – såkaldte – supersygehus i Hillerød, der ikke alene vil kunne håndtere den fremtidige patienttilstrømning i Nordsjælland. Forligspartierne er opsatte på at lukke Helsingør Hospital så hurtigt som muligt og er mere optaget heraf end af at sørge for de bedst mulige sundhedsmæssige forhold for borgerne i Helsingør og opland, siger regionsråds- og forretningsudvalgsmedlem Kenneth Kristensen Berth.

Kenneth Kristensen Berth noterer sig også, at regionens flertal insisterer på et frasalg af Helsingør Hospital og nægter at overveje placeringen af et sundhedshus på hospitalet.

- Erfaringerne viser, at det er stort set umuligt at komme af med de nedlagte hospitaler. Pt. har regionen nedlagte hospitaler liggende i Hørsholm og Esbønderup, som står og forfalder. Næste år kan vi så måske lægge Helsingør Hospital i rækken af forladte sygehuse, som ikke kan sælges. Det er en mærkelig stædighed regionsrådets flertal udtrykker i forhold til anvendelsen af Helsingør Hospital. Det er som om hospitalet for enhver pris bare skal lukke og slukke – og ikke må inddrages i planerne om et sundhedshus, siger Kenneth Kristensen Berth

Dansk Folkeparti noterer sig, at der i det hele taget er for mange løse ender i relation til det sundhedshus, som forligspartierne mener, skal erstatte Helsingør Hospital.

- Det eneste, vi kan være sikre på, er, at det bliver en discountmodel. Det vil Dansk Folkeparti ikke legitimere ved at stemme for regionens budget, siger Kenneth Kristensen Berth.