14-9-2010

Dansk Folkeparti tilfredse med budgetaftale

Vallensbæk, den 14. september 2010/kkb

Dansk Folkeparti tilfredse med budgetaftale

Dansk Folkepartis Kenneth Kristensen Berth er godt tilfreds med den aftale, som Dansk Folkeparti i går indgik med De Konservative og Venstre om budgettet for 2011.

- Når situationen er den, at et parti alene har flertal i kommunalbestyrelsen, så kan man vælge to modeller. Enten kan man lægge sig i hængekøjen eller også kan man tage den beskedne indflydelse, som man trods alt kan få, og vi har i Dansk Folkeparti valgt det sidste, siger Kenneth Kristensen Berth og nævner at ældreområdet og den stigende utryghed omkring Vallensbæk Station har været prioriteret af Dansk Folkeparti.

Kenneth Kristensen Berth understreger, at Dansk Folkeparti har fået pæne fingeraftryk på aftalen.

- Der er ingen forringelser på ældreplejen – tværtimod er der takket være Dansk Folkeparti sket forbedringer i forhold til det udgangspunkt, som lå i De Konservatives forslag. Således omfattes borgere, der modtager ældrechecken, ikke af den øgede brugerbetaling på ældrearrangementer, og tilskuddet til pensionister, der ønsker at komme på højskole omlægges, så tilskuddet målrettes økonomisk dårligt stillede pensionister, siger Kenneth Kristensen Berth.

Kenneth Kristensen Berth glæder sig også over, at det er lykkedes partierne bag budgetaftalen at finde næsten en halv million kroner til øget tryghed i Vallensbæk Stationscenter.

- Dansk Folkeparti sagde allerede under førstebehandlingen af budgettet, at det var afgørende vigtigt for os, at der skete noget i forhold til at øge trygheden for borgere, der benytter Vallensbæk Stationscenter. Det glæder mig, at vi bruger det provenu, som afskaffelsen af modersmålsundervisningen i Vallensbæk har medført og derudover yderligere 250.000 kroner til videoovervågning, gadeteams mv. Alt sammen skal det være med til at øge borgernes tryghed i Stationscenteret, siger Kenneth Kristensen Berth.

Kenneth Kristensen Berth understreger, at det ikke har været nemt i den nuværende økonomiske situation at få enderne til at mødes.

- Jeg glæder mig imidlertid over, at Dansk Folkeparti på Christiansborg fik sløjfet de besparelser på kommunerne, som regeringen havde lagt op til på 4 milliarder kroner. Var regeringens forslag blevet gennemført, havde det betydet, at vi i Vallensbæk skulle have fundet yderligere 9 millioner kroner – og det ville have været en meget vanskelig opgave. Nu kan vi i stedet konstatere, at kommunens økonomi i 2011 i kraft af aftalen styrkes med 15 mio. kr., siger Kenneth Kristensen Berth.

For Dansk Folkeparti har det ikke været afgørende, at traditionen med brede budgetforlig i Vallensbæk blev opretholdt.

- Jeg synes især Socialdemokratiets adfærd i forhandlingsforløbet har været pinlig. Det er ikke seriøst, at man møder op til forhandlinger og forlader dem efter 10 minutter, fordi man ikke kan få det præcist, som man vil have det – og så i øvrigt ikke kommer med noget, der bare ligner et seriøst alternativ. Det har været endnu en i rækken af skuffelser, som Socialdemokratiet i Vallensbæk har været leveringsdygtig i, siger Kenneth Kristensen Berth